بهترین ایده های کسب و کار اینترنتی

استارتاپ ها عموما ایده های نو کسب و کار هستند که شروع فعالیت های خودشان را از صفر و از ابتدا آغاز میکنند. در واقع سیر راه اندازی استارتاپ به گونه ای است که از نفطه ای به نفطه ی بالاتر میرود.
بهترین ایده های استارتاپی دنیا از کجا شروع کرده اند؟ایده های خلاقانه کسب و کارهای اینترتی از کجا شروع شده است؟ایده های کسب و کار جدید در دنیا چگونه شکل گرفته اند؟ همه اینها سوالاتی هستند که شاید برای شروع راه اندازی استارتاپ و الگو برداری از ایده های استارتاپی خارجی شاید خودمان بپرسیم! ایده های استارتاپی حول محور تکنولوژی شکل گرفته اند. استارتاپ ها عموما ایده های نو کسب و کار هستند که شروع فعالیت های خودشان را از صفر و از ابتدا آغاز میکنند. در واقع سیر راه اندازی استارتاپ به گونه ای است که از نفطه ای به نفطه ی بالاتر میرود. استارتاپ ها در زمینه های مختلفی فعالیت میکنند از جمله هوش مصنوعی، فناوری، تجارت الکترونیک، اپلیکیشن های موبایل، مُد و … . باظهور استارتاپ ها و رشد ایده های خلاقانه کسب و کار اینترنتی و در نتیجه خلق ارزش افزوده توسط کسب و کار های نوپا شاهد تغییرات شگرفی در جهان به واسطه ظهورآنها بوده ایم. در واقع رواج ایده های خلاق کسب و کار برای مصرف کنندگان آن راحتی، آسایش و مقرون به صرفه بودن را به همراه داشته است. در ادامه چند مورد از موفق ترین و بهترین ایده های خلاقانه کسب و کار اینترنتی را بررسی می کنیم. موارد زیر جزء معروف ترین ایده های استارتاپی خارجی هستند که سعی شده است نمونه ی ایرانی شده ی آنها هم معرفی شود.
اگر علاقه مند هستید که بهترین ایده های استارتاپی سال 2022 را بدانید می توانید به مقاله « ایده های جالب کسب و کار اینترنتی-ایده های استارتاپی2022» مراجعه کنید.
آمازون (amazon) 
آمازون، از ایده های استارتاپی خارجی بسیار موفق که تحت عنوان بزرگترین خرده فروش آنلاین دنیا است و اکنون ارزش آن در دنیا بیش از 1 تریلیون دلار می باشد، با ارائه ی بیش از250 میلیون محصول از لوازم نظافت گرفته تا تجهیزات صنعتی، بازاری جامع برای فروشندگان فراهم کرده است. دارایی خالص آمازون تا 22 ژوئیه 2022 برابر با 1245.5 میلیارد دلار بوده است. در حقیقت یکی از این ایده های خلاقانه برای شروع کسب و کار به ذهن موسس آمازون که فردی به نام جف بیزوس کارآفرین آمریکایی بود رسید. او وقتی انقلاب اینترنتی را مشاهده کرد ایده ی نویی به ذهنش رسید وتصمیم به ترک شغل قبلی خود و راه اندازی یک شرکت جدید گرفت و لیستی از 20 محصولی را که میتوانست بفروشد آماده کرد.
او راه اندازی استارتاپ را از پس انداز پدر و مادرش بدست آورد. با گذر زمان بر ارزش آمازون افزوده شد و امروزه اگر شما بیشتر از49 دلار از آمازون خریداری کنید. ظرف چند روز کوتاه محصول را به صورت رایگان برایتان ارسال میکند. نکته ی مثبت دیگر در آمازون آن است که به تولیدکنندگان و خریداران اجازه داده شده که با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین فروشندگان میتوانند به سوالات خریداران در خصوص محصولات پاسخ دهند. آمازون میتواند نمونه های شخصی سازی شده از محصولات را به مشتری پیشنهاد کند. شاید بتوان بهترین نمونه ی ایرانی شده ی این استارتاپ را در ایران، دیجیکالا دانست. دیجیکالا نیز استارتاپی است که هنوز زنده است و در حال رشد می باشد که از ایده های استارتاپی خارجی برای شروع و حتی ادامه ی کارش بهره گرفته است.
نتفلیکس(Netflix)
ویلموت رید هیستینگز کارافرینی امریکایی که موسس نتفلیکس، شبکه پخش فیلم و سریال است. در واقع نتفلیکس در ابتدا یک شرکت اجاره ی دی وی دی بود. در ابتدا به دلیل کند بودن سرعت اینترنت، سود دهی برایشان در حداقل ممکن بود اما به مرور با افزایش سرعت اینترنت و تغییر رویه ی آن، این ایده استارتاپی خارجی روز به روز قدرتمند تر شد.. طبق گزارش ها ارزش این شرکت تا 21 جولای 95.99 میلیارد دلار بوده است.
امروزه نتفلیکس صنعت سرگرمی را با ارائه ی ویدیوها به مشتریان متحول ساخت. نتفلیکس، یکی دیگر از ایده های خلاقانه برای شروع کسب و کار را راه اندازی کرد و مدلی را ارائه داد که به جای فروش محصول فیزیکیِ ویدیویی به مشتریان، مشتریان ویدیوها را در قالب پُستِ ایمیلی با پرداخت مبلغی دریافت کنند و رفته رفته نیز این روند تغییر کرد. نتفلیکس با دیجیتالی شدن روزانه ی دنیا، این نوع سرگرمی آنلاین را فراهم کرد. البته این استارتاپ، 10 درصد از بودجه ی خود را به طور مداوم در تحقیق و توسعه ی این امر مصرف میکند. در نتیجه نتفلیکس محبوب ترین ارائه دهنده ی ویدیویی شد. پس از همه گیری کرونا، نتفلیکس که یکی از ایده های جالب کسب و کار اینترنتی است توانست از مرز 36 میلیون دنبال کننده عبور کند. مدل ایرانی شده ی این گونه ایده های استارتاپی خارجی را میتوان اپلیکیشن هایی مثل فیلیمو و نماوا دانست که البته فیلیمو در صدر قرار دارد. استارتاپ فیلیمو اولین سامانه نمایش درخواستی (VOD) در ایران است که در سال 1394 توسط شرکت صبا ایده ساخته شد. رقیب فیلیمو نماوا است.استارتاپ نماوا از زیر مجموع های شرکت شاتل است و گفته میشود اصلیترین رقیب فیلیمو به حساب میآید. اما با همه ی اینها هنوز نتوانسته جای فیلیمو را از آن خود کند.
گلسدور(glassdoor) 
گلسدور یکی دیگر از ایده های جالب کسب و کار اینترنتی است که دو نفر به نام تیم بِسِه و رابرت هومن در سال 2007 بنیان گذاری کردند. گلسدور در صنعت استخدام انقلابی را ایجاد کرد. گلسدور مسئول افزایش شفافیت در محیط کار و کمک به افراد برای یافتن شغل مناسب با اجازه دادن به آنها برای دیدن میلیون ها شرایط کاری همتا است. گلسدور از ایده های نو کسب و کار است که امکان مقایسه را فراهم میکند مقایسه ای میان مواردی چون مدیر عامل، فرهنگ کلی حاکم بر شرکت، مزایا، پاداش ها و… . گلسدور نظرات کارمندان درباره ی کارفرما ها را یک جا جمع و آنها را تحلیل میکند تا شغل مناسب را به کاندیدا ها پیشنهاد کند و نیز عکس این شرایط را برای کارفرما ها فراهم میکند. علاوه بر این گلسدور پروفایل های ارتقا یافته را نیز ایجاد کرده که البته این قسمت برنامه پولی است و به شرکت ها اجازه میدهد که محتوایشان را در گلسدور بهینه سازی کنند .مثلا افزودن قسمت هایی شامل اینکه« چرا بهترین مکان برای کار کردن است؟» یا افزودن لیست شغلی و… . این ویژگی به شرکت ها در گلسدور راه خلاقانه ای را میدهد تا استعداد ها را جذب و استخدام کنند. گلسدور فضایی بزرگ از سوالات مصاحبه، دستمزد ها، رتبه بندی seoو فرهنگ های سازمان یافته ای در شبکه ای از کسب و کارهای مشابه خود را ایجاد کرده است . این موارد آن را به یکی از قابل اعتماد ترین بسترهای جستجوی شغل و استخدام و نیز به یکی از شناخته شده ترین پلتفرم ها تبدیل کرد. یکی دیگر از ایده های استارتاپی خارجی مشابه و رقیب آن را می توان indeed نام برد. در میان ایرانی ها نیز میتوان از ایران تلنت، جابینجا jobinja ، جاب ویژن، جاب ایران jobiran نام برد. ایده های استارتاپی اینترنتی که در حوزه ی مشاغل در ایران فعال شده اند، همگی به نوعی کپی از ایده های استارتاپی خارجی هستند اما با این حال از جهت مفید بودن میتوان آنها را هم جزو ایده های خلاقانه برای شروع کسب و کار در نظر گرفت.
اسکیل شیر(skillshare) 
Skillshare یک اجتماع آنلاین و جزء ایده های خلاق کسب و کاردر حوزه ی مهارت ها با هزاران کلاس برای مردم خلاق و کنجکاو است در موضاعاتی مختلف مثل تصویر سازی، عکاسی، طراحی، ویدیو، نویسندگی و بسیاری موضوعات دیگر. در skillshare افراد برای الهام گرفتن و برداشتن گام بعدی در راه خود، دور هم جمع میشوند.. راه اندازی استارتاپ Skillshare در سال2010 در نیویورو توسط دو نفر ( به نام های مایکل کارنجاناپراکورن و مالکوم اونگ) از افرادی که در دنیای دیجیتالی فعالیت داشتند صورت گرفت. این پلتفرم بیشتر از 35 هزار دوره آموزشی را معرفی میکند و بیشتر از 5 میلیون کاربر دارد و همین امر باعث شده است که به یکی از ایده های جالب کسب و کار اینترنتی محبوب در جهان تبدیل شود و بسیاری از شرکت ها مانند دیزنی از این پلتفرم برای توسعه ی حوزه ی تخصصی شان استفاده میکنند. در این پلتفرم فرد میتواند اشتراکی را خریداری کند و در مدت زمانی که اشتراک دارد به دوره های اموزشی دسترسی داشته باشد. اگر شما فردی خلاق هستید این پلتفرم گزینه ی خوبی برای شما است. هزاران کلاس وجود دارد که شما میتوانید از بین آنها انتخاب کنید. این کلاس ها برای افراد خلاق ایجاد شده اند و شما شاهد افراد زیادی هستید که علایق شما را در آنجا به اشتراک میگذارند. از ایده های استارتاپی اینترنتی مشابه اسکیل شیر در ایران، می توان از استارتاپ فرانش نام برد. استارتاپ فرانش همواره در تلاش برای بازاریابی از طریق محتوا است. اگر محتوا خریدنی باشد و به صورت انحصاری بخواهید آن را در فرانش قرار دهید، 70 درصد از فروش به تولید کننده تعلق میگیرد و اگر محتوایی خارج از فرانش هم به صورت آنلاین منتشر میشود 50درصد از فروش به تولید کننده تعلق میگیرد. ارزش گذاری محتوا نیز توسط فرانش و با توجه به بازار رقابتی به تولید کننده پیشنهاد میشود.
اوبر(uber) 
تراویس کالانیک و گرت کمپ موسسین اولیه اوبر هستند .گفته می شود خسرو داراشاهی هم اکنون آن را اداره میکند. اوبر از جمله ایده های کسب و کار جدید در دنیا محسوب میشود که با ارزشی حدود 50 میلیارد دلار امروزه در حال فعالیت است. در واقع این استارتاپ نمونه ی دیگری است که از جمله ایده های خلاقانه کسب و کار اینترنتی محسوب میشود. اوبر، سیستم حمل و نقل بزرگ آمریکایی است که در سال 2010 راه اندازی شد به کاربرانش اجازه میدهد که خودروهای لوکس برای سفر و جا به جایی خود انتخاب کنند. در سال 2015 اوبر همکاری را با هتل های استاروود داشت که برای اعضای مهمان آن هتل ها امکان گرفتن امتیاز را فراهم میکرد. امروزه اوبر در 73 کشور جهان گسترش پیدا کرده است. نمونه ی ایرانی این پلتفرم را میتوان اسنپ و بعد از آن تپسی را نام برد. البته اسنپ با توجه به مواردی مضاعف از تپسی در صدر قرار میگیرد.از این دست ایده های نو کسب و کار در ایران، امروزه بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است هر چند که با کپی برداری از ایده های استارتاپی خارجی می باشد.
ایربی ان بی (Airbnb) 
ایربی ان بی یکی دیگر از ایده های خلاقانه کسب و کار اینترنتی است که توسط سه فرد با نام های برایان چِسکی، ناتان بلچارچیک و جو گِبیا بنیان گذاری شد که یک بازار آنلاین برای اقامت ایجاد کرده است ، عمدتاً خانههای مسکونی برای اجاره در تعطیلات و فعالیتهای گردشگری دارد. ارزش این ایده کسب و کار اینترنتی حدود66میلیارد دلار است. این پلتفرم مستقر در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، از طریق وب سایت و برنامه تلفن همراه قابل دسترسی است. چیزی که به عنوان یک ایده برای کسب درآمد شروع شد، تبدیل به یکی از محبوب ترین سایت های اجاره شده است، که موسسین آن در سال 2007 کار خود را به عنوان دو هم اتاقی در سانفرانسیسکو آغاز کردند. به منظور اجاره دادن اتاق در آپارتمان خود، یکی از جالب ترین ایده های خلاقانه برای شروع کسب و کار را به وجود آوردند که به صاحبان املاک اجازه می دهد فضاهای خود را به مسافرانی که به دنبال مکانی برای اقامت هستند اجاره دهند. در واقع با شروع این ایده استارتاپ خارجی، این اجازه به صاحبان املاک داده میشود که ملک خود را اجاره دهند و مسافران می توانند این فضاها را اجاره کنند، که از نمونه ایرانی این استارتاپ می توان به جاباما اشاره کرد که برای یافتن اقامتگاه مناسب می توانید به آن مراجعه کنید و یکی از ایده های استارتاپی اینترنتی موفق در ایران تبدیل شده است.
در ابن جا چند مورد از ایده ها ی کسب و کار اینترنتی که مشابه ایرانی دارند معرفی شدند اما اگر مایلید ایده های اجرا نشده در ایران را بشناسید میتوانید به مقاله «ایده های کسب و کار اینترنتی اجرا نشده در ایران» رجوع کنید.
نتیجه گیری
در اینجا لیستی از ایده های نو کسب و کار را بررسی کردیم که با ایده های استارتاپی خلاقانه، توانسته اند ارزش پیشنهادی فراوانی را ایجاد کنند و به راه اندازی استارتاپ موفق برسند و به موفقیت جهانی دست یابند. درس هایی که از بهترین ایده های استارتاپی و از زبان کارآفرینان پیشرو در این صنعت می توان گرفت این است که شکست را به عنوان بخشی از این مسیر بپذیریم. شاید درصد بالایی از استارتاپ های دنیا با شکست مواجه شده اند و به طور کل از صحنه عقب رانده شده باشند اما به نظر میرسد در این مسیر برای کاهش ریسک شکست خوردن لازم است که اولا هدف از شروع ایده ی خلاقانه واضح و مشخص شده باشد و در ثانی برای خلق ایده های خلاقانه کسب و کار اینترنتی به این موضوع توجه شود که شبکه ای مناسب برای شروع کار فراهم شود چرا که برای نمونه اگر افراد نادرستی برای شروع در کنار هم شروع به فعالیت در این زمینه کنند احتمال شکست به مراتب بالا تر میرود. مورد دیگر توجه به اصول بازاریابی و شناخت مشتریان در زمان مناسب است. با رعایت این موارد و نگاهی به سیر پیشرفت استارتاپ های ناموفق شاید بهتر بتوان وجود موانع را از میان برد. فقط کافی است برای شروع فعالیت و کسب و کار اینترنتی خود ایمان داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!