فهرست مطالب
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار
انواع مهارت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصول کلیدی بازاریابی دیجیتال چیست؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
مهارت های دیجیتال مارکتینگ بر استفاده از فرصت ها در سراسر اینترنت و استفاده از فناوری آنلاین، مانند دستگاه ها و پلت فرم های دیجیتال، برای تبلیغ محصولات و ایجاد فروش تمرکز دارد.
اصول دیجیتال مارکتینگ
در عصر حاضر اصول دیجیتال مارکتینگ موثرترین روش بازاریابی است زیرا مصرف کنندگان زمان زیادی را صرف خرید آنلاین می کنند. به گفته اوبرلو، در سال 2022، تحلیلگران انتظار دارند 266.7 میلیون خریدار دیجیتالی داشته باشد.

دیجیتال مارکتینگ حوزه بازاریابی قرن بیست و یکم است. قرن بیستم حول محور تلویزیون، رادیو و تبلیغات خارج از خانه بود. کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی، ایمیل و سایر وبسایتها تسخیر شدهاند و ثابت کردهاند که مؤثرترین راه برای ارتباط برندها با مشتریان بالقوه خود هستند.
آموزش دیجیتال مارکتینگ برای افزایش آگاهی از برند تجاری شما و ایجاد فروش حیاتی است. اکثر برندها یک وب سایت دارند و اگر ندارند، حداقل یک حضور در رسانه های اجتماعی یا یک استراتژی تبلیغات دیجیتال دارند.برای رقابتی بودن، باید از بازاریابی دیجیتال استقبال کنید.
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار
شاید برای شما این سؤال پیش آید که با وجود کسب و کاری که دارم، چرا باید وارد دنیای دیجیتال شوم؟ در اینجا با یک مثال از اهمیت رشته مارکتینگ برای شما خواهیم گفت.
فرض کنید شما کسب و کار خود را به صورت حضوری با اجاره یا خرید یک مغازه راه اندازی کردهاید، چگونه میخواهید اعلام کنید این مکان چه محصولات و اجناسی دارد؟ یا چند نفر اطلاع دارند که شما این مکان را راهاندازی کردهاید؟ یا اینکه در نهایت چند مشتری برای خود جذب کردهاید؟ جواب این سوالات را پیش خود مرور کنید.
به این سوالات که فکر میکنید در ذهن خود به دنبال راه حل میگردید، تصمیم میگیرید که برای جذب بیشتر مشتری و اطلاعرسانی و معرفی مغازه خود با چند دوست و آشنا تماس گرفته و یک افتتاحیه تدارک ببیند.
این راه خوب است، اما در نهایت چند مشتری میتوانید جذب کنید؟ یا چقدر میتوانید خود را معرفی کنید؟ این مقدار قطعاً محدود است، در صورتی که به وسیله بازاریابی شبکههای اجتماعی و پیادهسازی اصول دیجیتال مارکتینگ میتوانید خیلی بیشتر از این تعداد مشتری جذب کنید.
تصور کنید در یک شبکه اجتماعی جهانی مثل اینستاگرام که یک میلیارد کاربر فعال دارد کسب و کار خود را معرفی کنید و از اجناس و محصولات خود پست بگذارید یا حتی دعوت به افتتاحیه خود را در پیج خود اعلام کنید. قطعاً تعداد بیشتری شما را شناخته و مشتری بیشتری جذب خواهید کرد. /
انواع مهارت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، دیجیتال مارکتینگ دائما در حال پیشرفت است، به همین منظور یک دیجیتال مارکتر باید مهارتهای دیجیتال مارتینگ که شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)،بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه های اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بازاریابی وابسته ،بازاریابی ایمیلی، روابط عمومی آنلاین، بازاریابی ورودی، محتوای حمایتشده و اتوماسیون بازاریابی میباشد را فرا بگیرد.

چرخه بازاریابی دیجیتالی
خانم متینه مقدم در کتاب بازاریابی دیجیتال چرخه بازاریابی دیجیتالی در قالب 5 مرحله زیر بیان شده :

جذب:در این مرحله شرکت به دنبال جذب مشتریان برای مراجعه به وب سایت یا فروشگاه خود است
درگیر کردن :در این مرحله شرکت در صدد کسب مشتریان در فرایند خرید از شرکت است
حفظ: در این مرحله شرکت به دنبال حفظ مشتری ، ایجاد وفاداری و مراجعه مجدد به شرکت و وب میباشد
یادگیری: در این مرحله شرکت با کسب اطالاعاتی از مشتری نسبت به وی دانش و اطلاعات جدید میگیرد
ارتباط: در این مرحله شرکت اینترنت و وبسایت و سایر روش ها سعی در ایجاد و حفظ ارتباط دائمی با مشتریانش دارد.
اصول کلیدی بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی محتوا
شاید این جمله را شنیده باشید که «محتوا پادشاه است». حجم بی پایانی از محتوا در اینترنت وجود دارد، بنابراین جای تعجب نیست که همه آن ها ارزش بالایی ندارند.
یک استراتژی بازاریابی محتوای استراتژیک با ایجاد محتوای معتبر، جذاب و قابل اشتراک گذاری، شما را از رقبا متمایز می کند. محتوای شما باید دارای بالاترین کیفیت باشد، از تصاویر با وضوح بالا و پیام های اصلی گرفته تا ناوبری و طراحی صفحه. شما باید به مشتریان آنچه می خواهند بدهید، بنابراین درک پیشنهاد شما برای آنها آسان است و خرید از شما را به جای رقبایتان انتخاب می کنند.
محتوا برای مشتریان فعلی و بالقوه شما همه چیز است و به همین دلیل است که آنها با شما تعامل دارند. محتوای شما همچنین باید مرتبط، سازگار و به موقع باشد. اگر محتوای شما بی معنی باشد، برند شما را رقیق کرده و به آن آسیب می رساند. در نتیجه، رابطه شما با مشتریانتان آسیب خواهد دید.
درک مشتری
منظور ما این است که شما باید تحقیقات خود را انجام دهید. درک مشتری شما به استراتژی های بازاریابی محتوا، ایمیل و بازاریابی رسانه های اجتماعی شما کمک می کند.
این اصل ممکن است اساسی به نظر برسد، اما ممکن است هنگام تعقیب «ایده بزرگ» بعدی از بین برود. به علاوه، پیام های ساده و ابتدایی بهترین هستند. شما باید توجه مشتری خود را با صحبت مستقیم، واضح و ساده با آنها جلب کنید. شما مخاطب خاص خود را هدف قرار می دهید. در غیر این صورت، ممکن است مارک و بازار خود را از دست بدهید.
شما می توانید از ابزارهای زیادی برای تحقیق در مورد مخاطبان خود استفاده کنید، مانند گوگل آنالیتیکس، تا اطلاعات جمعیتی و مخاطبان خود را درک کنید. تحقیقات دیگر ممکن است شامل درگیر کردن آنها با تحقیقات کمی و کیفی باشد، به خصوص اگر شرکت بزرگی هستید یا به دنبال تعمیرات اساسی یک سرویس از طریق تجربه کاربری هستید.
تست، اندازه گیری، بهینه سازی
نظارت، آزمایش و اندازه گیری تجزیه و تحلیل شما برای بهینه سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما حیاتی است.
هیچ شکل دیگری از بازاریابی نمی تواند با دیجیتال هنگام به دست آوردن داده های ارزشمند مصرف کننده رقابت کند. این دانش شما را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه ای بگیرید و پیشرفت مثبتی داشته باشید.
هنگام آزمایش روش ها و اصول دیجیتال مارکتینگ، اهداف مشخصی از آنچه می خواهید به دست آورید تعیین کنید. به عنوان مثال، می توانید هدف خود را ارسال چندین ایمیل در ماه یا ایجاد تبدیل از طریق تبلیغات یا از طریق وبلاگ خود داشته باشید. هر هدفی که به عنوان بخشی از برنامه بازاریابی تعیین می کنید باید قابل اندازه گیری باشد. ممکن است نخواهید اهداف مطلق تعیین کنید، اما رقمی را در ذهن داشته باشید که هر ماه آن را دنبال کرده و بر اساس آن بسازید.
آن را ساده نگه دارید
هیچ اصلی بهتر از ساده نگه داشتن چیزها و درک آسان در هنگام بازاریابی وجود ندارد.
کمپین ها و ابتکارات دیجیتال مارکتینگ معمولاً به دلیل پیچیده بودن بیش از حد، علامت خود را از دست می دهند. پس پیغام خود را سر اصل مطلب نگه دارید. دامنه توجه کاربران هنگام گردش در فضای آنلاین کوتاه شده است! محتوای کوتاه و سرراست برای تعامل موثرترین است. این فقط به پیام ها اشاره نمی کند. به عنوان بخشی از اصول اولیه تجربه کاربر، وب سایت شما باید سریع و آسان باشد.
وقتی استراتژی های بازاریابی جدید را امتحان می کنید یا روش های آزمایش شده خود را بهینه می کنید، آن را ساده نگه دارید. به این ترتیب، اگر آنها شکست بخورند، فاجعه بار نیست. در عوض، به هر کاری که با بازاریابی خود انجام می دهید به عنوان یک آزمایش نگاه کنید. میتوانید استراتژیها و روشها را تا زمانی که کار کنند و به توسعه ادامه دهند، تغییر دهید. دنیای دیجیتال بیش از حد شلوغ است، بنابراین برای ارتباط با مشتریان خود مختصر باشید.
ثابت نمانید
دنیای دیجیتال دائماً با پلتفرمها، روندها و فناوریهای جدید که مرتباً در حال ظهور هستند تغییر میکند. بنابراین، بازاریابی دیجیتال شما نیز باید تکامل یابد.
شما باید متعهد شوید که دائماً به دنبال پیشرفت و رشد باشید. وبلاگ دارید؟ عالی است، سعی کنید آن را در رسانه های اجتماعی و از طریق ایمیل تبلیغ کنید. منابعی مانند زمان و پول را برای تحقیق کنار بگذارید. بخشی از تحقیقات شما باید شامل بررسی این باشد که رقبای شما چه کاری را خوب انجام می دهد و نه چندان خوب، بنابراین شما می دانید که باید تلاش های بازاریابی خود را در کجا متمرکز کنید.
اگر نمیخواهید در رقابتهای بزرگ بعدی بپرید و از رقبا عقب بمانید، باید زمان و تلاش خود را صرف پیشبینی روندها یا ایجاد روندهای خود کنید. این فقط به شما محدود نمی شود. این شامل مشتریان شما نیز می شود، به عنوان مثال، شما باید با نیازهای در حال تغییر آنها یا بر اساس بازخورد آنها از طریق فروش یا ترافیک وب سازگار شوید.
اموزش اصول دیجیتال مارکتینگ میتواند مسیر شغلی و اقتصادی اینده شمارا تغییر دهد.
نتیجه گیری
مباحث درمورد دیجیتال مارکتینگ به قدری گسترده است که تنها در یک مقاله نمیتوان به طور مفصل به تمام جوانب آن اشاره کرد.با توجه به گسترش کسب و کار های انلاین و استفاده اصول دیجیتال مارتینگ برای توسعه هدف های بازار یابی به همین علت آموزش دیجیتال مارکتینگ برای افزایش آگاهی کسب و کار های آنلاین حیاتی است. مهارتهای دیجیتال مارتینگ که شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)،بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه های اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بازاریابی وابسته ،بازاریابی ایمیلی، روابط عمومی آنلاین، بازاریابی ورودی، محتوای حمایتشده و اتوماسیون بازاریابی میبشد میتواند مسیر حرکتی را برای افرد تغییر دهد و آنها را در رسیدن به موفقیت کمک به سزایی کند.
اصول دیجیتال مارکتینگ|مریم شالیکار و حمید شریفی| 28 تیر 1401
منابع
کتاب بازاریابی دیجیتال / متینه مقدم/ انتشارات طاهریان/چاپ 1397
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!